Voeding

De basisbeginselen van een goede sportvoeding

Naast een juiste trainingsopbouw, voldoende rust en aanleg, is een  juiste sportvoeding ook een belangrijk aspect om optimaal te presteren. Maar wat is nou een goede sportvoeding en wat kun je ermee bereiken? Als sporter of ouder zie je misschien door de bomen het bos niet meer, voeding is nou eenmaal een onderwerp waar iedereen wel iets over te zeggen heeft. In dit artikel willen we daarom een aantal basisrichtlijnen geven die opgesteld zijn door Elly vd Bogaard en Brenda Frunt, de sportdiëtisten van Brabant United.

 

De energieleveranciers

Er bestaan drie energieleverende voedingsstoffen in de basisvoeding: koolhydraten, eiwitten en vetten. Per energieleverancier wordt de belangrijkste functie genoemd en de producten die erbij horen.

Koolhydraten (1 g koolhydraten levert 4 kcal)

Functie: Snelste brandstof bij intensieve inspanningen

Goede producten: brood, muesli, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten, zuivelproducten, groente, (gedroogd) fruit

Met mate:tafelsuiker, honing, koek, gebak, evergreen, peperkoek, Liga, Sultana, chocolade en zoet beleg

Eiwitten (1 g eiwit levert 4 kcal)

Functie: opbouw, groei en herstel van spierweefsel in het lichaam

Goede producten: vlees, vis, ei, vegetarische producten, noten, zaden, pitten en ongezoete zuivelproducten

Met mate:  vette vleeswaren, gezoete zuivelproducten, alle soorten kaas

Vetten (1 g vet levert 9 kcal)

Belangrijkste functie:   brandstof voor laagintensieve inspanningen, opname van diverse voedingsstoffen en sommige vetten hebben een ontstekingsremmende werking

Goede producten; kokos- en olijfolie en vetten uit vlees, vis, ei, vegetarische producten, noten, zaden, pitten, zuivelproducten en avocado

Met mate;  roomboter, chips, gebak, koek, chocolade, kaas, friet, pinda’s en snacks

Voor iedere sporter gelden in ieder geval de volgende basisrichtlijnen:

Gebruik goede basismaaltijden (ontbijt, lunch en avondmaaltijd).
Eet de maaltijden goed verspreid over de dag. Gebruik liever 5-7 eetmomenten dan 3. Een regelmatige aanvoer van energie en voedingsstoffen zorgt voor een stabiel energieniveau over de dag en maakt het makkelijker om aan de verhoogde energiebehoefte te voldoen die een sporter heeft.
Neem de tijd voor een goed en ruim ontbijt. Een volwaardig ontbijt moet bestaan uit vocht, vezels, eiwit en fruit. Voorbeeld: kwark met muesli, 1 stuk fruit en een kop thee zonder suiker.
Eet ruimschoots groente en fruit. De dagelijkse aanbeveling van 200 gram groente en 2 stuks fruit is onvoldoende voor een intensieve sporter.
Eet ruimschoots producten rijk aan complexe koolhydraten (volkoren producten) en eiwitten uit goede bronnen (mager vlees, (vette) vis, ongebrande noten, peulvruchten, ongezoete zuivelproducten).
Eet ruimschoots producten die onverzadigde vetten bevatten daar deze een ontstekingsremmende werking hebben en diverse vitamines en mineralen bevatten. Denk hierbij aan vette vis, noten, olie, avocado en olijven.
Beperk het gebruik van suikers (koek, snoep, chocolade, frisdrank, sap, sportdrank) en producten rijk aan verzadigd (=verkeerd) vet (koek, snacks, chips) tot een minimum.

 

Winst door voeding

In 2015 zijn de twee sportdiëtisten van Brabant United gestart met het geven van presentaties over de basisbeginselen van een juiste sportvoeding. In 2016 zullen we dit verder aanpakken door middel van een verdieping per team aan te bieden.

Wilt u meer informatie dan kunt u natuurlijk altijd terecht bij 1 van de sportdiëtisten binnen Brabant United. Voor individuele begeleiding kunt u rechtstreeks een afspraak maken bij een van de sportdiëtisten:

Brenda Frunt heeft op verschillende locaties spreekuur. U kunt bij haar terecht in Berlicum, Waalwijk, Tilburg of Eindhoven. Voor het juiste adres raadpleeg de website. www.devoedingsacademie.nl | Telefoonnummer: 06 45300399


De praktijk van Elly v.d.Bogaard is gevestigd aan de Chopinstraat 18, 5216 EW ;s Hertogenbosch; telefoonnummer: 073 -614 1128
www.lefdenbosch.nl 

Vergoedingen individuele begeleiding

Voor jongeren onder de 18 jaar, met een verwijzing van een arts en een medische reden zoals b.v.  achterblijven in groei of overgewicht, wordt het consult door de ziektekostenverzekeraar vergoed vanuit de basisverzekering. Jongeren vanaf 18 jaar hebben wel een eigen risico waar rekening mee gehouden dient te worden. Het eigen risico is voor 2016 vastgesteld op € 385,00.

Indien u een aanvullende verzekering heeft met daarin diëtetiek is het mogelijk dat er extra uren diëtetiek vergoed kunnen worden.

De sportdiëtisten stellen zich aan u voor:

Elly vd Bogaard

sportdiëtist en eigenaresse van LEF sportvoedingsadviezen

Na de afronding van de opleiding Voeding & Diëtetiek ben ik in verschillende academische ziekenhuizen gaan werken. Mijn vrije tijd werd gevuld met sportieve activiteiten en door mijn interesses in verschillende takken van sport,  kwam ik in aanraking met de sportdiëtetiek.
Nadat ik deze opleiding had voltooid, heb ik me als sportdiëtist met een zelfstandig praktijk in Den Bosch Zuid, LEF genaamd, gevestigd.
Om nog betere adviezen te kunnen geven heb ik nog een vervolgspecialisatie gevolgd bij SOE die deel uitmaakt van de Stichting Educatie Atrium Innovations.

Als sportdiëtist geeft ze professioneel advies door een op maat gemaakt voedingsplan, afgestemd op de trainingen en de leefstijl van (top)sporters.

Op dit moment ben ik ook werkzaam bij betaald voetbal in de Jupiler league en begeleid ik verschillende individuele atleten die op Nationaal, Internationaal of Olympisch niveau hun sport beoefenen.

Daarnaast geef ik workshops en lezingen op het gebied van een gezonde (sport)voeding binnen sportverenigingen. 

 

Brenda Frunt

(sport)diëtist en eigenaresse van de voedingsacademie.

Tijdens de opleiding CIOS Sport & Bewegen is voor Brenda Frunt de interesse op het gebied van voeding gewekt. Nadat ze het CIOS had afgerond, is ze dan ook de opleiding Voeding & Diëtetiek gaan studeren. De specialisatie sportdiëtetiek was een logisch vervolg. Na afronding van deze opleiding is ze haar eigen praktijk gestart, genaamd Diëtistenpraktijk Brenda Frunt, met locaties in Berlicum en Waalwijk. Vanwege de groeiende vraag naar diëtetiek heeft ze haar praktijk uitgebreid, wat heeft geleid tot de voedingsacademie.

Er volgde nog meer specialisatie opleidingen, vooral gericht op welke specifieke voedingsstoffen het lichaam nodig heeft bij bepaalde (sport)activiteiten en ziektebeelden. Deze opleidingen heeft ze bij Natura Foundation in Numansdorp gevolgd.

Als diëtist geeft ze professioneel advies op het gebied van voeding en gedrag in relatie tot ziekte en gezondheid. De nadruk wordt gelegd op een combinatie van voeding, beweging, ontspanning en leefstijl. . De praktijklocaties zijn Zorgplaza Waalwijk, Gezondheidscentrum Berlicum, Sport Medisch Centrum Tilburg en Topsupport in Eindhoven.Daarnaast maakt ze als sportdiëtist een op maat gemaakt voedingsplan, afgestemd op de trainingen en de leefstijl van (top)sporters.

Op dit moment is ze onder andere werkzaam bij Atletiekvereniging Prins Hendrik in Vught, House of Tennis en adviseert ze verschillende individuele atleten die op Nationaal, Internationaal of Olympisch niveau hun sport beoefenen.

Brenda geeft ook workshops, kookclinics en lezingen op het gebied van een gezonde (sport)voeding binnen sportverenigingen, bedrijven en gezondheidscentra’s

Sportkookboek Goud op je bord

In november 2011 is het sportkookboek Goud op je bord uitgebracht wat ze samen met Erik te Velthuis, sportkok van Sportcentrum Papendal, heeft geschreven. Hierin staan talloze praktische gerechten voor iedereen die van sport en lekker eten houdt. Van het boek zijn inmiddels meer dan 10.000 exemplaren verkocht en deel 2 is in de maak.

Energiereep Goud in je hand

Naast het boek hebben Erik en Brenda in 2015 ook een energiereep op de markt gebracht; genaamd Goud in je hand. De reep staat ook als recept in het boek Goud op je bord.

De meeste repen die in de winkel verkrijgbaar zijn bevatten veel suikers, pinda’s en verschillende ongezonde hulpstoffen. Goud in je hand daarentegen bevat alleen maar natuurlijk producten zoals noten, zaden, pitten en gedroogd fruit. Daarnaast heeft de energiereep een groot maatschappelijk karakter. De reep wordt gemaakt door bakker ‘Van Eigen Deeg’ ín Arnhem. In deze bakkerij werken mensen met een afstand op de arbeidsmarkt.

De reep wordt al een paar jaar verkocht in het sportrestaurant op Papendal en is al meerdere keren meegegaan op trainingsstages met verschillende topatleten. Per november 2015 is de reep ook voor het grote publiek beschikbaar zijn.

www.devoedingsacademie.nl

www.goudopjebord.nl

www.goudinjehand.nl


Meer info

Hey voetbaltalent!

Heb jij interesse?
Klik hier en schrijf je in!
Inschrijven

Meer info

Facebook

Uitslagen